Vinaora Nivo Slider
 
logo oxfordszkola jezykow obcych com

Patronat medialny

tpi logo 3

Montessori

MARIA MONTESSORI
maria montessoriMaria Montesori żyła w latach 1870 – 1952. Była we Włoszech pierwszą kobietą studiującą medycynę. W 1896 r. uzyskała doktorat  z psychiatrii i przyjęła asystenturę w Klinice San Giovani. Obserwując tam upośledzone dzieci zainteresowała się pedagogiką specjalną, a później pedagogiką ogólną. Wykorzystując osiągnięcia francuskich lekarzy – pedagogów: Itarda i Seguina, opracowała materiał dydaktyczny zwany Materiałem Montessori. Praca z tym materiałem dała nieoczekiwane rezultaty. Dzieci upośledzone osiągały dobre wyniki w nauce, czego przykładem były pozytywne oceny z egzaminów do szkoły powszechnej.
nauka montessoriW 1901 r. Montessori rozpoczęła studia z antropologii na Uniwersytecie Rzymskim. Pragnęła wykorzystać dotychczasowe doświadczenia w pracy z normalnie rozwijającymi się dziećmi. Wkrótce w ramach projektu socjalnego powstała świetlica dla ubogich dzieci z dzielnicy San Lorenzo w Rzymie. Montessori powierzono zorganizowanie i kierowanie placówką. Nazwano ją Casa dei Bambini (Dom dziecięcy). Dnia 6 stycznia 1907 r. uroczyście otwarto przedszkole. Przebywało tam ok. 50 dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Początkowo był to eksperyment – Montessori chciała sprawdzić jak dzieci reagują i zajmują się pomocami rozwojowymi. Już po kilku tygodniach w zachowaniu podopiecznych zaczęły zachodzić duże zmiany. Rozkojarzone dzieci dłużej skupiały uwagę. W sali było ciszej. Dzieci doskonale się rozwijały, samodzielnie podejmowały działania.
Sukces Casa dei Bambini stał się punktem wyjścia szerokiego zainteresowania placówką pedagogów we Włoszech i w świecie. W krótkim czasie zaczęły powstawać kolejne Casa dei Bambini w Rzymie, Mediolanie i  innych miastach włoskich oraz za granicą.

Montessori zmarła mając 82 lata w Noordwijk w Holandii, gdzie mieszkała od 1936 r.

PEDAGOGIKA MONTESSORI
"Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to. Tak powstała metoda zwana metodą Montessori."

Dr Maria Montessori

Pedagogika Marii Montessori
Jest to zwarty system pedagogiczny, obejmujący wszystkie sfery rozwoju człowieka przez cały okres wzrostu – od narodzin do wieku dojrzewania. Jej celem jest przygotowanie dziecka do samodzielnego i aktywnego życia w otaczającym go świecie.
Pedagogika Montessori zakłada, że dziecko jest aktywną osobą, która przechodzi w ciągu swojego rozwoju przez szczególne okresy zainteresowań ("fazy wrażliwe"), w czasie których z łatwością uczy się i zdobywa nowe umiejętności. Do osiągnięcia optimum swoich możliwości ("normalizacji") potrzebuje przygotowanego otoczenia - miejsca, w którym w sposób bezpieczny i swobodny mogłoby odkrywać rzeczywistość na miarę swojego wieku, zdobywać doświadczenia społeczne, umacniać się w poczuciu swojej wartości.
Wychodząc z obserwacji, Maria Montessori odkryła, że każde dziecko potrafi przeżyć długie chwile skupienia, w pełni zaabsorbowane wybraną przez siebie czynnością ("polaryzacja uwagi"). Takie doświadczenie porządkuje jego przeżycia i doznania, wyzwala posłuszeństwo i przyjazne relacje z otoczeniem.

Montessori kładzie nacisk na:
1. Rolę nauczyciela jako "przewodnika"
2. Pozytywne nauczanie
3. Rozwijanie własnych zainteresowań
4. Porządek, estetykę, czystość otoczenia
5. Uczenie się o różnicach międzyludzkich i branie ich pod uwagę
6. Dobrowolny wybór zajęć
7. Samodzielność podejmowania decyzji
8. Rzeczywistość
9. Koncentrację
10. Prawo dzieci do poczucia godności

Montessori unika:
1. Podkreślania porażki
2. Upokarzania dziecka
3. Współzawodnictwa
4. Ćwiczeń, które ograniczają wolność dziecka
5. Ograniczania ruchu
6. Stopni
7. Dominacji nauczyciela
8. Pomagania bez pytania dziecka
9. Zbyt pochopnego wkraczania w dyskusję dzieci
10. Inwazji w prywatność dziecka

DLACZEGO WARTO WYBRAĆ MONTESSORI
Co daje dzieciom edukacja Montessori?
W trakcie lat spędzonych w placówkach Montessori dzieci zdobywają ogromne poczucie własnej wartości, stają się niezależne, zdobywają przekonanie, że są zdolne do uczenia się nowych rzeczy, opanowywania nowych umiejętności, rozwiązywania problemów.
Uczą się działania bez przemocy oraz pokojowego rozwiązywania konfliktów, jak przewodzić, a także, jak być częścią zespołu. Uczymy je wspierać się nawzajem.
W edukacji Montessori uzmysławiamy dzieciom, że należą do tego świata, że są częścią czegoś większego niż one same, nie odbierając im jednocześnie poczucia własnej mocy oraz osobistej odpowiedzialności. Naszym celem jest zaszczepienie w nich zachwytu i ciekawości. Nie jest to czynione w sposób, który sprawia, że dzieci czują się małe i bezsilne, ale raczej poprzez uświadomienie, że każde życie ma wartość i  cel. Nasze dzieci uczą się, że musimy odnosić się z szacunkiem do siebie i dbać o świat, który nas otacza.
Dzieci Montessori wiedzą, że ich pomysły mają wartość, a  decyzje są ważne. Ludzie popełniają błędy, ale możemy z nich wyciągać wnioski. Musimy brać odpowiedzialność za własne działania oraz  tam, gdzie jest to możliwe, naprawiać skutki  błędów.
Są to lekcje wykraczające poza zwykłe zapamiętywanie faktów i formułek oraz poza zakres zwykłego programu szkolnego.
 
 
Copyright © 2013 Przedszkole Król Maciuś Pierwszy Projekt i realizacja MG
Facebook
 

Zgodnie z rozporządzeniem Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych") chcemy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Dodatkowe informacje o ochronie danych osobowych i plikach cookies: Czytaj więcej…

Zgadzam się
Zgodnie z rozporządzeniem Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych") chcemy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku.

Administratorem Twoich danych jest: educom Natalia Kolasińska (organ prowadzący: Przedszkole Król Maciuś I, Niepubliczna Szkoła Podstawowa Little Oxford, Szkoła Języków Obcych COM. w Tomaszowie Lubelskim). Dane, które przetwarzamy to pliki cookie dzięki którym, korzystanie ze strony internetowej jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, są lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika . Pozwalają też one tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności naszej strony. Dane te nie będą przekazywane żadnym zewnętrznym podmiotom za wyjątkiem sądów i  organów ścigania (tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną).
Masz oczywiście prawo do żądania dostępu do zgromadzonych o Tobie danych oraz ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

Jeśli nadal chcesz korzystać z naszego serwisu zaznacz przycisk "zgadzam się" jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych i ich przechowywanie.



Polityka Plików Cookies

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

  2. Pliki cookies (tzw. ciasteczka) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Niepubliczne Przedszkole "Król Maciuś Pierwszy" z siedzibą pod adresem ul. Króla Zygmunta 61, 22-600 Tomaszów Lubelski.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    c) utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

  6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
    a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
    d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

  7. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).

  8. Pliki cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu internetowego, a następnie wykorzystywane przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

  9. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej lub pod adresem:
    wszystkoociasteczkach.pl
Opracowanie: IAB Polska

Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?