Koncepcja pracy
MISJA
Celem naszego przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i zainteresowaniami, biorąc pod uwagę konstruktywne sugestie rodziców. Zależy nam na tym, aby dziecko poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się współdziałania z innymi dziećmi, z przyjemnością poznawało i rozumiało otaczający go świat. Uczymy naszych wychowanków samodzielności, podpowiadamy jak pokonywać trudności, wpajamy zasady bezpieczeństwa. Nasze przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizycze, rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej poprzez respektowanie pięciu naiistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego tj. zasadę zaspokajanie potrzeb dziecka, zasadę aktywności, indywidualizacji, zasadę organizowania życia społecznego, zasadę integracji ( jednolity proces wychowania i edukacji ). Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, ksztaltuje jego podstawy moralne oraz uczy odróżniać dobro od zła. Przedszkole kieruje się zasadami wynikającymi z konwencji o prawach dziecka, dodatkowo wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie przynależności regionalnej i narodowej. Zgodnie z profilem, przedszkole kształtuje i rozwija umiejętności artystyczne i językowe.
Celem naszego przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i zainteresowaniami, biorąc pod uwagę konstruktywne sugestie rodziców. Zależy nam na tym, aby dziecko poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się współdziałania z innymi dziećmi, z przyjemnością poznawało i rozumiało otaczający go świat. Uczymy naszych wychowanków samodzielności, podpowiadamy jak pokonywać trudności, wpajamy zasady bezpieczeństwa. Nasze przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizycze, rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej poprzez respektowanie pięciu naiistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego tj. zasadę zaspokajanie potrzeb dziecka, zasadę aktywności, indywidualizacji, zasadę organizowania życia społecznego, zasadę integracji ( jednolity proces wychowania i edukacji ). Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, ksztaltuje jego podstawy moralne oraz uczy odróżniać dobro od zła. Przedszkole kieruje się zasadami wynikającymi z konwencji o prawach dziecka, dodatkowo wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie przynależności regionalnej i narodowej. Zgodnie z profilem, przedszkole kształtuje i rozwija umiejętności artystyczne i językowe.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” - Janusz Korczak
Każde dziecko traktowane jest indywidualnie, stwarzamy mu szansę na rozwój zgodny z jego możliwościami. Robimy wszystko, by czuło się akceptowane, ważne i bezpieczne. W naszym przedszkolu stwarzamy warunki do harmonijnego rozwoju dzieci, kształtowania twórczej postawy. Uczymy samodzielnego myślenia, otwieramy na nowe doświadczenia.
Ucząc języków obcych chcemy rozbudzić ciekawość poznawczą i otwartość na inne kultury. Realizujemy nie tylko programy wychowania przedszkolnego zatwierdzone przez MEN, ale również programy własne.
Dziecko jest
- ciekawe świata i radosne;
- ufne w stosunku do nauczycieli;
- aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola;
- jest twórcze i samodzielne w działalności rekreacyjnej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju;
- uczciwe, prawdomówne, odpowiedzialne i obowiązkowe;
- kulturalne i tolerancyjne;
- świadome zagrożeń.
Dziecko ma prawo do
- życia i rozwoju;
- swobody myśli, sumienia i wyznania;
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła;
- spokoju i samotności gdy tego chce;
- odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci;
- snu i wypoczynku jeśli jest zmęczone;
- indywidualnego procesu rozwoju we własnym tempie;
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą;
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi;
- wspólnoty i solidarności w grupie;
- aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia;
- nauki, informacji, badania i eksperymentowania;
- nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw;
- doświadczania konsekwencji swojego zachowania;
- zdrowego żywienia.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa sie na podstawie:
- arkuszy obserwacji rozwoju dzieci;
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy);
- teczek prac i innych dokumentów, z których wynika, czego dzieci się nauczyły;
- kroniki;
- materiałów reportażowych (zdjęcia, nagrania, itp.);
- rozmów.
Schemat badania osiągnięć dzieci i diagnozy gotowości szkolnej
- Przeprowadzenie diagnozy wstępnej, szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka
- Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej
- Bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników obserwacji, wspomaganie rozwoju
- Półroczna ocena realizacji założonych zadań; wnioski do dalszej pracy
- Bieżące wspieranie rozwoju dzieci
- Przeprowadzenie diagnozy dzieci, wnioski do dalszej pracy.
- Poinformowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie końcowej - informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
{slider=Model absolwenta}
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej
wykazuje
- motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego;
- chęć poznawania czegoś nowego;
- umiejętności przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania;
- umiejętności koncentracji uwagi, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości;
- umiejętności radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęcania się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem);
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań, samodzielności i odporności na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).
- zdolność do obdarzania nauczycieli ( i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób;
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia;
- podstawową wiedzę o świecie;
umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie;
rozumie, zna
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi;
- zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną;
- zasady kultury współżycia, postępowania;
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe;
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska oraz przestrzega ww. praw i zasad;
nie obawia się
- występowania publicznie;
- reprezentować grupę, przedszkole;
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami;
- wykazywać inicjatywę w działaniu, wyrażaniu swoich uczuć.
Rada Pedagogiczna pracuje w zespołach zadaniowych. Są one tworzone na każdy rok szkolny wg umiejętności i predyspozycji poszczególnych nauczycieli oraz potrzeb placówki. Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują realizację zadań z planu rocznego oraz procesy zachodzące w przedszkolu, uczestniczą w badaniu, analizowaniu i diagnozowaniu wybranych obszarów pracy przedszkola. Nauczyciele współpracują również ze sobą na co dzień, prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u.
Ponadto nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, zdobywają kolejne stopnie awansu zawodowego,wzbogacają swoją wiedzę i umiejętności poprzez udział w różnego rodzaju szkoleniach i warsztatach.
Kadra przedszkola to nie tylko nauczyciele, ale również personel administracyjno – obsługowy. Istotnym elementem w wychowaniu dzieci jest zgodne współdziałanie tych dwóch grup. Aby przedszkole funkcjonowało sprawnie i można było zrealizować wszystkie postawione cele, potrzebny jest dobrze zorganizowany zespół ludzi chętnych do działania oraz atmosfera serdeczności i wzajemnego szacunku pomiędzy całym personelem. Każdy pracownik przedszkola powinien mieć poczucie własnej wartości i mieć świadomość tego, że niezależnie od swojego stanowiska jest współgospodarzem placówki, ważnym i potrzebnym członkiem zbiorowości przedszkolnej, od którego wiele zależy.
Ponadto nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, zdobywają kolejne stopnie awansu zawodowego,wzbogacają swoją wiedzę i umiejętności poprzez udział w różnego rodzaju szkoleniach i warsztatach.
Kadra przedszkola to nie tylko nauczyciele, ale również personel administracyjno – obsługowy. Istotnym elementem w wychowaniu dzieci jest zgodne współdziałanie tych dwóch grup. Aby przedszkole funkcjonowało sprawnie i można było zrealizować wszystkie postawione cele, potrzebny jest dobrze zorganizowany zespół ludzi chętnych do działania oraz atmosfera serdeczności i wzajemnego szacunku pomiędzy całym personelem. Każdy pracownik przedszkola powinien mieć poczucie własnej wartości i mieć świadomość tego, że niezależnie od swojego stanowiska jest współgospodarzem placówki, ważnym i potrzebnym członkiem zbiorowości przedszkolnej, od którego wiele zależy.
Bardzo ważnym elementem w procesie właściwego rozwoju dzieci jest współpraca z rodzicami, rozumiana jako aktywne współdziałanie w celu stworzenia jednolitego systemu wychowawczo – opiekuńczego. Dlatego też dużą wagę przywiązujemy do kontaktów indywidualnych z rodzicami. Stanowią one źródło wielu informacji o dziecku, jego rozwoju, jego potrzebach, aktualnych problemach wychowawczych i zdrowotnych, zainteresowaniach i zdolnościach. Rodzice w przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania.
Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest
- dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i rodziny;
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami;
- wszechstronny rozwój dziecka;
- zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu;
- przekazywanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, aby rodzice mogli je w tej gotowości odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
- pomoc rodzicom w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
- wzmacnianie więzi rodzinnych;
- włączanie rodziców w życie przedszkola;
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację;
- ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców;
- promowanie placówki w środowisku lokalnym.
- zajęcia otwarte;
- prowadzenie strony internetowej przedszkolnej;
- zebrania grupowe, pogadanki, prelekcje;
- konsultacje indywidualne;
- uroczystości przedszkolne;
- uroczystości grupowe;
- festyny rodzinne;
- prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych, eksponowanie prac plastycznych;
- konkursy, wycieczki;
- zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola.
Cele
- pobudzanie pasji i zainteresowań, rozwijanie zdolności dzieci;
- zapewnianie bezpieczeństwa dzieciom;
- kształtowanie zachowań społecznie pożądanych;
- zaangażowanie w życie środowiska lokalnego.
Współpraca z
- Strażą Pożarną
- Policją
- Miejską Biblioteką Publiczną
- Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną
- Urzędem Miasta
- Muzeum Regionalnym
- Tomaszowskim Domem Kultury
- Centrum Zdrowia
- Nadleśnictwem Tomaszów
- Przedszkolami i Szkołami